aRRANGEMENTER FOR ENHVER SMAG

​48TIMER Festival så dagens lys i 2012 i samarbejde med 40 arrangører og 6.000 besøgende. Siden 2012 har festivalen vokset meget – med nøjagtig det samme mål for øje, nemlig at pryde festivalprogrammet med et miks af alsidige kulturarrangementer, der viser Nørrebros kulturelle bredde og diversitet. Festivalen rummer arrangementer for enhver smag, som alle vil give dig én på opleveren, som du sjældent vil glemme.

Vi glæder os til dit skud ægte Nørrebro-kultur!

AKTØR PÅ 48TIMER FESTIVAL 

​​En aktør er en person eller et foretagende, der har lyst til bidrage med et kulturarrangement eller kulturindhold til 48TIMER Festival. Det kan være alt fra ildsjæle, kunstnere, foredragsholdere, foreninger, erhvervsdrivende virksomheder eller institutioner i forskellige størrelser til DIG. Vi elsker alsidigheden, der kommer i programmet hvert år og vi holder meget af det anderledes og mødet mellem nogen, der ikke plejer at skabe sammen; Grønthandleren, der pludselig har en popup koncert med en lokal musiker. Blomsterhandleren, der lægger lokale til tatovøreren. Strikkeklubben, der laver rave. Plejehjemmet, der inviterer byens børn på tegneworkshop og røverhistorier.

Men kan man lave alle slags events på festivalen?

Ja, det kan man og stort set alt er velkomment! Du bestemmer helt selv hvilket event, du vil bidrage med, og hvad det skal indeholde.  Du behøver ikke at have en færdig idé og måske du ikke selv vil lave et event, men bidrage til et. Uanset så tilmelder du dig via linket nedenfor, og du udfylder selvfølgelig dét der giver mening. Vi stiller dog et krav om, at de endelige events skal være noget helt særligt og man skal helst samarbejde med minimum én anden aktør. Vi får masser af henvendelser og kan sandsynligvis matche dig op med dét du mangler. Man kan afvikle sit event på hele Nørrebro i alt fra parker og på andre offentlige pladser til baggårde og baglokaler – det er virkelig kun fantasien der sætter grænser! 

aktør matchup, manglende udstyr og andet

Vi hjælper meget gerne med at guide dig igennem de mange ting, man skal igennem for at planlægge et arrangement. Skal der søges tilladelse eller penge til dit arrangement? Har du brug for lydudstyr eller gode tips og tricks til promovering? Vi hjælper også gerne med at matche med andre aktører. Tit oplever vi, at f.eks. musikere og andre kunstnere kontakter os uden at have et sted at optræde, og ligeledes kan en shawarmabiks eller et galleri melde sig på banen som venue – og dér er pludselig et match.

artister

Vi er en kulturfestival og ikke en musikfestival. Det føler vi et behov for lige at understrege, simpelthen fordi vi får mange booking henvendelser, som får det samme svar hver gang: vi booker ikke nogle kunstnere eftersom vi i udgangspunktet ikke selv laver noget indhold. Stort set al indhold på festivalen er arrangeret af andre, og derfor skal man som artist eksempelvis tage fat i et spillested, en bodega eller en aktør, som kunne være frisk på at booke noget musik. Det er også hér det magiske virkelig kan opstå. Forestil dig en koncert nede hos frisøren, juveleren eller i kiosken. Man kan selvfølgelig også tage fat i den lokale svømmehal, biblioteket eller kulturhuset, hvor man måske kan få hjælp til gear, afvikling etc.

COVID-19

Vi holder os konstant opdaterede og hjælper selvfølgelig meget gerne jer aktører, i forhold til forståelse af gældende restriktioner og hvordan det påvirker dét at lave et arrangement i praksis. Tøv ikke med at spørge os til råds! Covid-19 påvirker vores kulturliv megahårdt og skaber en usikkerhed, der er virkelig svær at arbejde med. 2020 fik den nødvendige konsekvens af de her svære tider med Covid-19, at festivalen måtte se sig omformet i en plan-b, hvilket blev til en mindre festival i efteråret. Det var surt, men det var godt at bruge platformen til at hylde og sætte spot på Nørrebros fantastiske kulturliv, sammen med jer lokale aktører som kunne være med i de dengang gældende rammer. 

Vi synes det er vigtigt at holde fast i kulturen og håbet. Vi tror på, at kulturlivet nok skal komme igen, og vi vil gerne hjælpe det på vej med respekt for de gældende restriktioner. Kulturen er vigtig for os alle, på alle mulige måder. Kulturen er fællesskabet, vores trivsel og vores hverdag. Det er et halvskjult makerlab eller en god koncert på Stengade med en øl i hånden. Kulturen er danseforeningen, hvor man lærer at twerke hver tirsdag imens man lytter til høj basmusik. Kulturen er banko og kulturen kan spises på den lokale nede på hjørnet. Kulturen er dig og mig, og alt det vi kan skabe sammen.

Og vi er her endnu. I år bliver festivalen afholdt 14.-16. maj og vi er klar på at tilpasse festivalen til de gældende Corona restriktioner, præcis som vi gjorde det sidste år. Vi glæder os til, foråret, til at hylde de lokale aktører, foreninger, organisationer, kunstnere, erhvervsdrivende og ildsjæle, som sætter kulør på bydelen. Til at se jer igen – med eller uden afstand. Om vi er 5 eller 1000 personer sammen.

Inspiration til arrangementer

Det er ikke lige til, at lave kultur i en tid med så mange restriktioner, som endda skifter fra måned til måned. Og er det overhovedet okay at lave kultur og opfordre til samvær? Det er der sandsynligvis rigtig mange holdninger til, men vores holdning er, at det er helt okay så længe man respekterer, overholder og informerer om de gældende restriktioner og opfordrer til at passe godt på hinanden. Udover at vi skal passe på hinanden, skal vi også passe på kulturen. Vores holdning er at man sagtens kan lave et arrangement, hvad enten det er indendørs eller udendørs, om der ‘kun’ kan være 5-25 deltagere og om der skal være 2 meters afstand til ‘naboen’. Vi har lavet en PDF med sjov, brugbar inspiration til indhold og hvad der for eksempel gik rigtig godt og trygt sidste år. Den kan downloades ved at trykke på inspirationsknappen herunder.

Vi ses om

da_DKDansk